Een eerste contact

Mensen die hun gezichtsvermogen verliezen, sluiten zich vaak een tijd af van de buitenwereld, omdat ze denken dat ze niet meer in staat zijn om zelfstandig te leven “Het duurde een jaar voor ik opnieuw het huis uit durfde. Toen ik kennismaakte met de Brailleliga, wist ik niet wat ik kon verwachten. Maar ik leerde opnieuw hoe ik me kon verplaatsen, hoe ik moest koken of elektrische toestellen kon gebruiken enz. Het feit dat ik vandaag weer op eigen benen sta, heb ik aan de Brailleliga te danken”, vertrouwt Monique ons toe.

Charlotte, adjunct-verantwoordelijke van onze Nederlandstalige Sociale dienst, aan het woord: “Mijn collega’s en ik gaan op huisbezoek bij blinde en slechtziende personen om uit te zoeken op welke sociale en fiscale tegemoetkomingen ze recht hebben. We wijzen hen ook de weg naar uiteenlopende diensten, van de Brailleliga zelf of van andere instanties, die hen kunnen helpen om (opnieuw) zelfstandig te leven.”

Sabine, verantwoordelijke van de Franstalige Sociale dienst van de Brailleliga, voegt er nog dit aan toe: “We reiken blinde en slechtziende personen concrete en nuttige hulp aan en kunnen hen doorgaans toegang bieden tot bepaalde uitkeringen. Een extra bedrag van 200 of 300 euro per maand betekent voor hen al een stevig duwtje in de rug!”

Een van de redenen waarom Sabine zo van haar werk houdt, is dat ze zo veel mensen ontmoet. “Ik herinner me nog hoe ik op bezoek was bij een erg oud koppel. Meneer leed aan LMD (leeftijdsgebonden maculadegeneratie). Toen ik bij hen aankwam, merkte ik dat er veel spanning heerste tussen het koppel. Mevrouw was boos op meneer omdat hij zo vaak dingen omstootte, terwijl hij bepaalde zaken toch nog perfect kon onderscheiden en kritiek kon geven op de manier waarop ze het huishouden deed. Ik vroeg haar of ze wist wat de ziekte van meneer precies inhield, maar ze moest het antwoord schuldig blijven. Daarom besloot ik de vrouw een kleine test te laten uitvoeren. Ik kleefde een donkere sticker in het midden van haar brilglazen en vroeg haar om een kopje koffie voor me neer te zetten. Al snel besefte ze hoe moeilijk het voor haar man moest zijn, en ze barstte in tranen uit. Het was de eerste keer dat ze zich een duidelijk beeld kon vormen bij wat LMD concreet inhield”.

Meer info over het eerste contactmoment

Foto van Monique met haar witte stok

Monique met haar witte stok


Charlotte, co-verantwoordelijke van de Sociale dienst

Charlotte, co-verantwoordelijke van de Sociale dienst


Sabine, verantwoordelijke van de Franstalige Sociale Dienst

Sabine, diensthoofd van de Franstalige Sociale Dienst

Een geschikte leefomgeving

Wanneer iemand blind of slechtziend wordt, of wanneer de visuele handicap verergert, moet de persoon opnieuw leren om ook thuis veilig te leven. Er kunnen ter plaatse aanpassingen in de woning worden uitgevoerd, maar meestal blijken een aantal eenvoudige tips al erg efficiënt:

  • Houd de omgeving eenvoudig en gestructureerd
  • Geef voorwerpen altijd een vaste plaats (sleutels, telefoon, portefeuille enz.)
  • Markeer voorwerpen met markeerpasta of reliefbolletjes, in verschillende kleuren, groottes of texturen. Breng op een koffiezetapparaat bijvoorbeeld de volgende labels aan: 1 bolletje = 1 kopje, 2 bolletjes = 2 kopjes.
Knoppen aanduiden met markeerpasta

Knoppen aanduiden met markeerpasta

Deze tips kunnen soms al volstaan om iemands autonomie te vergroten. De medewerkers van de Brailleliga geven op aanvraag ook nog specifiekere tips.

“Dankzij de reliëfmarkeringen en labels die de specialisten van de Brailleliga bij me thuis aanbrachten, kan ik mijn huishoudelijke taken in mijn eentje klaren. Vroeger was ik bang om bepaalde toestellen te gebruiken, waardoor ik weinig zelf kon doen. Vandaag heb ik meer zelfvertrouwen”, vertelt Marie-Josée.

 

Een hernieuwde mobiliteit

Een zebrapad oversteken, een rotonde over geraken, naar het werk gaan… Om zelfstandig te kunnen leven, moeten blinde en slechtziende mensen zich alleen leren verplaatsen, met of zonder witte stok, en misschien wel met een blindengeleidehond.

“Dankzij de Brailleliga leerde ik me met een witte stok verplaatsen. De stok is niet alleen een handig hulpmiddel onderweg, maar wijst anderen ook op mijn handicap. Als ik mijn witte stok gebruik, zijn de mensen veel attenter”, vertelt Michel. Indien nodig kunnen blinde en slechtziende personen als Michel bij de Brailleliga terecht, niet alleen voor hun eerste witte stok, maar ook om in een veilige omgeving verplaatsingstechnieken te leren.

Meer info over mobiliteit

Michel, uitgerust met zijn witte stok

Michel, opengebloeid dankzij zijn witte stok

Huishoudelijke taken uitvoeren

Het huishouden doen, boodschappen halen of koken … Best moeilijke opdrachten voor blinde en slechtziende personen. Toch zijn ze niet levenslang aangewezen op hulp. De Brailleliga biedt kooklessen aan, brengt thuis labels aan en geeft advies voor hulpmiddelen waardoor ze zich snel weer thuis voelen.

“Als we voor het eerst een bezoek brengen aan blinde of slechtziende personen, weten ze vaak niet wat ze moeten verwachten en vrezen ze dat er een gepeperde rekening volgt. We moeten dan ook de nodige tijd nemen om hen gerust te stellen. Zodra ze weten wat de mogelijkheden zijn, gaat er voor hen een nieuwe wereld open”, legt Nadia uit, verantwoordelijke van de Franstalige Dienst begeleiding en hulp in het dagelijks leven. De Brailleliga biedt uiteenlopende diensten, van hulp in het dagelijkse leven, over mobiliteits- en kookcursussen, tot lessen dactylografie en brailleschrift. We bereiden ook toekomstige (groot)ouders voor op de komst van een kind. “De grootste frustratie is dat we vaak geen extra tijd kunnen uittrekken voor de mensen”, stelt Nadia vast.

Marie-Jeanne werkt al 33 jaar voor de Brailleliga, en staat al 26 jaar aan het hoofd van de Nederlandstalige Dienst begeleiding en hulp in het dagelijks leven. “Het raakt me telkens weer als ik bij mensen op bezoek ga, vaststel hoe ze leven, hen help om (opnieuw) alledaagse handelingen te leren en vervolgens merk dat ze hun levenslust terugvinden”, vertelt ze.

Nadia, verantwoordelijke van de Franstalige Dienst begeleiding en hulp in het dagelijks leven

Nadia, verantwoordelijke van de Franstalige Dienst begeleiding en hulp in het dagelijks leven

Monique getuigt: “Ik heb een kookcursus gevolgd in een regiohuis, zodat ik veilig aan de slag zou kunnen gaan in de keuken”, legt Monique uit. “Na die cursus vond ik opnieuw de moed om aan het fornuis te staan. En mijn man is nog steeds even tevreden over mijn kookkunsten!”

Tijdens het poetsen kunnen bepaalde handelingen de huishoudelijke taken een stuk minder ingewikkeld maken. Wie stofzuigt, kan bijvoorbeeld de ruimte denkbeeldig in vierkante vlakken opdelen. Huishoudproducten kunnen voorzien worden van een label in brailleschrift of met grote letters. En kleren kunnen dan weer direct op een kleerhanger te drogen gehangen worden. Er bestaan ook aangepaste hulpmiddelen die de huishoudelijke taken voor blinde of slechtziende personen vergemakkelijken. Denk maar aan een robotstofzuiger die volledig zelfstandig de kamer schoonmaakt, sokkenhouders die de paren samenhouden in de was- of droogmachine, en een vouwplank voor kleren.

 

Opnieuw genieten van vrije tijd

Dankzij de Brailleliga kunnen blinde en slechtziende mensen blijven lezen, leren, aangepaste spelletjes lenen, op excursie gaan, mensen ontmoeten en hun ervaringen met anderen delen.

“Ik kijk er altijd naar uit om naar de BrailleClub te gaan. [nvdr: De BrailleClub is een groep blinde en slechtziende personen die om de twee weken samenkomen voor ontspanningsactiviteiten in de lokalen van de Brailleliga.] Het is daar echt gezellig. We hebben allemaal dezelfde handicap en begrijpen elkaar dus als geen ander. We kunnen alles op ons eigen tempo doen. Ik heb er echte vrienden gemaakt”, vertrouwt Marie-Josée ons toe.

Meer info over onze vrijetijdsactiviteiten

Marie-Josée, trouwe aanhangster van de Brailleclub

Marie-Josée, trouwe aanhangster van de Brailleclub

Administratie bijhouden

De brievenbus legen, een postkaart lezen, een document ondertekenen, het budget bijhouden of een factuur klasseren … het lijken misschien eenvoudige handelingen. Toch vergen ze een hele aanpassing van mensen met een visuele handicap. Soms moeten ze de handelingen opnieuw leren uitvoeren. De begeleiders van de Brailleliga staan hen met raad en daad bij om nieuwe technieken onder de knie te krijgen en zelfstandig te kunnen leven.

Als gevolg van glaucoom nam het gezichtsvermogen van Guy de voorbije 20 jaar geleidelijk af. Vandaag is hij 87 jaar oud, maar hij kan de administratie van zijn gezin nog steeds bijhouden met behulp van een sprekende scanner die de teksten fotografeert en voorleest. “Dit toestelletje heeft mijn leven veranderd. Ik heb het ontdekt tijdens een BrailleTech-beurs. [nvdr: BrailleTech is een hulpmiddelenbeurs die elk jaar door de Brailleliga wordt georganiseerd.] Ik neem het overal mee naartoe. Vandaag kan ik alles zelfstandig. Alleen kan ik nu niet meer in de ogen van mijn vrouw kijken. Dat is het enige dat ik echt mis …”

Guy en zijn sprekende scanner zijn onafscheidelijk

Guy en zijn sprekende scanner zijn onafscheidelijk

 

Het leven op de werkvloer

Een job speelt doorgaans een cruciale rol in iemands persoonlijke ontwikkeling. Dankzij de opkomst van nieuwe technologieën kunnen blinde en slechtziende personen vandaag grotendeels dezelfde professionele taken uitvoeren als personen die nog goed zien. De Brailleliga helpt bovendien personen met een visuele handicap bij hun zoektocht naar of het behoud van werk. De vereniging komt tussen voor de aanpassingen aan de werkplek en helpt ook werkgevers die bereid zijn om een persoon met een visuele handicap aan werk te helpen of aan het werk te houden.

Emmy werd na een moeilijke schoolloopbaan begeleid door de gespecialiseerde opleidings-, begeleidings- en bemiddelingsdienst van de Brailleliga. “Ik heb cursussen gevolgd die door de Brailleliga werden aanbevolen en kreeg ook de kans om als vrijwilligster de bezoekers te verwelkomen op de BrailleTech-beurs. Daarna hielp de Arbeidsbemiddelingsdienst me om mijn huidig werk als administratief medewerkster te vinden”, herinnert een zeer dankbare Emmy zich nog.

Emmy, een jonge, actieve vrouw in de fleur van haar leven

Emmy, een jonge, actieve vrouw in de fleur van haar leven

Nieuw leven verwelkomen

Elke (groot)ouder of toekomstige (groot)ouder heeft wel eens vragen over de opvang en de verzorging van een baby. Blinde of slechtziende (groot)ouders kunnen echter niet altijd bij de gebruikelijke diensten voor het jonge kind terecht voor antwoorden op maat van hun visuele handicap.

Om die leemte op te vullen, biedt de Brailleliga uiteenlopende vormen van hulp aan, specifiek op maat van personen met een visuele handicap, vanaf de derde maand zwangerschap tot de eerste schooldag van het kind. Ze leren met behulp van een pop het kind voeden, verversen, wassen enz. Ze krijgen ook hulp bij de keuze van gepast materiaal, leren veiligheidsregels voor thuis enz. “Toen ik vernam dat ik grootmoeder zou worden, wilde ik absoluut in staat zijn om voor de baby te zorgen”, legt Monique uit. “Daarvoor kreeg ik begeleiding van de Brailleliga. Ik leerde de juiste handelingen om in alle veiligheid voor mijn kleindochter te kunnen zorgen. Vandaag is ze zes jaar en leest zij mij verhaaltjes voor.”

Een slechtziende vrouw leert een baby verzorgen via een medische pop

Een slechtziende vrouw leert een baby verzorgen via een medische pop

 

Een uitrusting op maat: de Brailleshop

Wist u dat de Brailleliga een winkel heeft – de BrailleShop – met meer dan 500 artikelen die het dagelijkse leven van blinde en slechtziende personen een stuk gemakkelijker maken? De artikelen worden zorgvuldig uitgekozen en getest door onze gespecialiseerde medewerkers.

De Dienst begeleiding en hulp in het dagelijks leven bezoekt regelmatig vakbeurzen en salons om op zoek te gaan naar interessante nieuwigheden. De nieuwe producten worden getest voor ze worden verkocht, aangezien we een onderscheid moeten maken tussen gadgets en producten die ook echt nuttig zijn.

De artikelen die in de BrailleShop worden verkocht, zijn echt ingenieus en werden door blinde en slechtziende personen al erg handig bevonden om een zelfstandig leven te leiden. Een plastic, gekarteld ringetje waarmee u twee sokken van een paar kan samenhouden voor u ze in de wasmachine stopt, bijvoorbeeld. De groene sokken zouden anders wel eens bij de rode kunnen terechtkomen. Of een vloeistofniveau-indicator, dat is een klein hulpmiddel dat op de rand van een glas of beker bevestigd wordt en een geluidssignaal geeft wanneer de inhoud op 2 cm van de rand komt. Een plaatje in pyrex op de bodem van een kookpot met melk of soep begint dan weer te bewegen zodra de vloeistof begint te koken; door het geluid weet u dat het klaar is en vermijdt u dat er iets overkookt. Met een labellezer kunt u gemakkelijk cd’s, kleren, voeding of medicijnen terugvinden. Het toestel speelt immers de uitleg af die u zelf hebt opgenomen.

Op de website van de Brailleliga zijn een catalogus en een prijslijst beschikbaar.

De BrailleShop bevindt zich in de hoofdzetel van de Brailleliga, Engelandstraat 57 te 1060 Brussel. De winkel is open van maandag tot donderdag, van 10 tot 12 en van 13.30 tot 16 uur. Bestellingen kunnen thuis geleverd worden. Tel. 02 533 33 30. Email : brailleshop@braille.be.

Een cliënt krijgt advies over sprekende uurwerken in de BrailleShop

Een cliënt krijgt advies over sprekende uurwerken in de BrailleShop


Een cliënt test producten uit in de BrailleShop

Een cliënt test producten uit in de BrailleShop


Producten in de BrailleShop

Producten in de BrailleShop

Volg ons

Schrijf u hier in op onze nieuwsbrief.

Doe een gift

Help ons onze dienstverlening gratis aan te bieden aan blinde of slechtziende personen door het volgende bedrag te schenken:

Contacteer ons

Brailleliga VZW

Engelandstraat 57,

1060 Brussel, België

Tél. : 02 533 32 11

Fax : 02 537 64 26

E-mail : info@braille.be

© Brailleliga 2016

Fonds Pierre en Christine Magdelyns-Van Godtsenhoven, beheerd door de Koning Boudewijnstichting